Prémiová sada Shimano R9200, ktorá bola navrhnutá pre tých, ktorí nikdy nerobia kompromisy, prechádza na 12-rýchlostné radenie iba s Di2, kotúčové alebo ráfkové brzdy s bezdrôtovým radením, rýchlejším ovládaním prehadzovačky, väčším prevodníkom 54-40T a kazetou 11-34T.
Sada obsahuje nový merač výkonu, brzdovú technológiu SERVO WAVE a novú radu bezdušových a galuskových kolies.
Uvedenie novej DURA-ACE na trh nie je len vývojom vynikajúcej novej sady, ale je to tiež vyvrcholenie štúdie vedy o rýchlosti.
Spoločnosť Shimano predstavila svoju najrýchlejšiu a najpresnejšiu sériu radenia, čím rozšírila svoje dedičstvo inovácií a stanovila nový štandard výkonu na cestách. Každý detail, každé rozhodnutie a každá súčasť novej série DURA-ACE R9200 je navrhnutá tak, aby poskytovala rýchlejšie, spoľahlivejšie a intuitívnejšie zážitky z jazdy.
Sada komponentov radu R9200 bola vyvinutá podľa konceptu “Science of Speed” a ponúka ultra účinný 12-rýchlostný pohon, spoľahlivý bezdrôtový kokpit, prepracovanú ergonómiu, nové aerodynamické bezdušové a galuskové kolesá, vylepšený brzdový systém a integrovanú digitálnu technológiu pre tých, ktorí nikdy nerobia kompromisy.
Honba za dokonalosťou nie je jednoduchá. Vývoj s najlepšími svetovými športovcami a vývojármi komponentov pre bicykle znamenal výskum, skúmanie a analýzu výkonov produktov v laboratóriu i v skutočnom svete, pričom nezostal kameň na kameni a vyústil do vedy o rýchlosti. Výsledok je možné rozdeliť do týchto kapitol:
radiaca platforma + rozhranie ovládania + brzdový systém + systém pohonu + systém kolies
Pozrime sa teda na jednotlivé vylepšenia v každej kapitole:
Radiaca platforma: najrýchlejšie radenie, absolútna spoľahlivosť, integrovaný dizajn.
Spoločnosť Shimano kompletne zrevidovala svoju platformu Di2, aby zlepšila rýchlosť radenia a zároveň zaistila bezdrôtové pripojenie radiacej páky a prehadzovačky a pritom zaistila absolútnu spoľahlivosť.
Nová platforma Shimano Di2 prináša vylepšenú konštrukciu motora v prehadzovačkách, ktorá znižuje rýchlosť spracovania, t. j. čas pohybu medzi motorom a prevodovým mechanizmom, a výkon prevodov, aby sme dosiahli doposiaľ najrýchlejšie radenie Shimano. Výsledkom je úspora času v zlomkoch sekundy, ale má to za následok zníženie prevádzkového času prehadzovačky o 58% a zníženie prevádzkového času prešmyku o 45%.
Absolútnu spoľahlivosť poskytuje káblové pripojenie tam, kde to dáva zmysel. Nové káble SD-300 s menším priemerom spájajú batériu Di2 (BT-DN300) s prehadzovačkou (FD-R9250) a prešmykom (FD-R9250). Táto jedna vnútorná batéria ponúka jednoduché riešenie nabíjania a zaisťuje stabilné a vysokonapäťové pripojenie k prehadzovačke a prešmyku, čo prispieva k doposiaľ najrýchlejšiemu radeniu Shimano. Absolútna spoľahlivosť je ďalej zaručená vysokým zabezpečením, rýchlym spracovaním a patentovaným čipovým obvodom s nízkou spotrebou energie, čo výrazne znižuje pravdepodobnosť rušenia z externých zariadení.
Testy ukazujú, že batéria BT-DN300, ktorá poháňa prehadzovačku a prešmyk, vydrží na jedno nabitie 1 000 km. Tlačidlá radenia STI sú napájané plochými kruhovými batériami CR1632, ktoré vydržia približne 1,5 až 2 roky používania. Na ďalšie zvýšenie kapacity batérie je k dispozícii aj plne káblová možnosť, ktorá ponúka 50% zvýšenie kapacity a má praktické výhody pre jazdcov, ktorí používajú nový DURA-ACE v kombinácii s elektrobicyklom.
Nová prehadzovačka Shimano DURA-ACE už nie je len prehadzovačka. Je to tiež bod, v ktorom sa systém nabíja (nahrádza nabíjačku Shimano SM-BCR2), poskytuje pripojenie k radeniu STI prostredníctvom patentovaného integrovaného obvodu spoločnosti Shimano, pripojenie ANT+ k iným zariadeniam tretích strán (výmena bezdrôtovej jednotky EW-WU111 ), a nahrádza predchádzajúce tlačidlo na riadítkach alebo tlačidlo Junction-A (SM-RS910) v ráme.
Výsledkom je integrovaná konštrukcia prehadzovačky RD-R9250 so skrytým nabíjacím portom, tlačidlom na ovládanie Di2 a LED diódami, ktoré označujú režim synchronizovaného radenia, režim nastavení alebo akékoľvek požiadavky na nabíjanie.
Rozhranie ovládania: bezkonkurenčná ergonómia, čistý kokpit, prispôsobenie.
V posledných rokoch začali profesionálni a vysokovýkonní jazdci meniť svoje jazdné polohy a preferencie. Spoločnosť Shimano spolupracovala s mnohými profesionálnymi jazdcami na štúdiu týchto zmien. Pri stúpaní, šprinte alebo časovkách má Shimano vyvážený komfort, vzhľad a aerodynamické výhody s neporovnateľnou ergonómiou.
Nové 2×12-rýchlostné bezdrôtové hydraulické kotúčové brzdy (ST-R9270) teraz prichádzajú so zdvihnutou časťou pák s miernym zakrivením dovnútra a zväčšenou plochou medzi radením a riadítkami, aby priniesli novú úroveň pohodlia a ovládania. To poskytuje jazdcom lepší úchop ukazováka a palca na riadítkach a lepšie uchopenie 3 prstami za brzdovou pákou, pričom stále poskytujú ľahký prístup k radiacej páke v spodnej zakrivenej časti riatítok. Ďalšou zmenou je zvýšenie odsadenia medzi tlačidlami Di2 na páke, ktoré umožňuje lepšie rozlíšiť tlačidlo radenia smerom hore a dole, najmä v rukaviciach alebo pri spotených prstoch.
Radiace páky fungujú s bezdrôtovým pripojením. To umožňuje jednoduchý postup inštalácie a žiadne otvory pre lanko radenia v ráme alebo riadítkach. Spolu s vnútorným vedením káblov umožňujú krásne čistý kokpit.
Tam, kde je možné použiť káblové porty, je inštalácia minimalizovaných tlačidiel prídavného radenia. Šprintérske spínače (SW-R801-S) alebo vrchárske spínače (SW-R801-T) je možné použiť s objímkou alebo môžu byť integrálne zasadené v riadítkach so špecifickým portom, napríklad s novými riadítkami PRO Vibe Evo. Tieto nové kompaktnejšie možnosti satelitného radenia sa pripájajú buď k spodnej časti riadítok pomocou 100 mm kábla (SW-RS801-S), alebo k ich hornej časti pomocou 260 mm kábla Di2 (SW-RS801-T).
Ovládacie rozhranie, samozrejme, ponúka niekoľko praktických možností prispôsobenia vďaka aktualizovanej aplikácii E-TUBE, ktorá je teraz kompatibilná s radom DURA-ACE R9200. E-TUBE Project vo verzii 4.0.0, podobne ako predchádzajúce verzie, umožňuje na cestách nastaviť predvoľby ako synchronizované alebo semisynchronizované radenie, radenie o viac pastorkov naraz, rýchlosť radenia a mapovanie tlačidiel STI. Tiež je možné nastaviť pripojenia k počítačom tretích strán na zobrazenie informácií Di2.
Systém pohonu: optimalizované komponenty hnacieho ústrojenstva, rýchle a bezproblémové radenie, integrovaný merač výkonu
Súťaživí cestní cyklisti sa zvyčajne snažia dostať z bodu A do bodu B čo najrýchlejšie a najefektívnejšie. Na základe tohto jednoduchého pohľadu spoločnosť Shimano optimalizovala svoje prevody, radenie a powermeter, aby stanovila nový štandard výkonu, pričom zlepšila rýchlosť radenia vzadu o 58% a rýchlosť radenia vpredu o 45%.
Nová 12-rýchlostná kazeta DURA-ACE HYPERGLIDE+ si zachováva najťažší pastorok 11T, ale bola optimalizovaná s revíziou pastrokou „sweet spot“ medzi 6., 7. a 8. pastorkom, aby bol charakteristický znak Shimano zachovaný, čiže hladké a konzistentné prechody medzi jednotlivými prevodovými stupňami.
Kombinácia rýchleho a bezproblémového radenia vďaka šikovnému stupňovitému profilu kazety umožňuje plynulejšie radenie prevodových stupňov aj pri veľkom zaťažení, bez ohľadu na to, či sa po kazete pohybujete smerom hore alebo dole.
Výsledkom je, že už nie je potrebné poľaviť pri zrýchlení ani časovať si ľahšie šliapanie do pedálov. Vďaka kazetám DURA-ACE s technológiou HYPERGLIDE+ môžu jazdci makať naplno a zaradiť ešte rýchlejšie.
Celkovo existujú dve možnosti kazety DURA-ACE Hyperglide+; 11-30T a nový pomer DURA-ACE 11-34T pre strmé stúpania. Kazety majú nový drážkovaný tvar, ktorý je tiež spätne kompatibilný s 11-rýchlostnými orechmi DURA-ACE R9100, čo znamená, že na predchádzajúce kolesá radu R9100 je možné použiť nové komponenty DURA-ACE R9200.
Rovnako ako nová väčšia kazeta DURA-ACE (11-34T) , ktorá je určená pre modernejšie pretekárske štýly, aj nová väčšia možnosť rprevodníka 54-40T ponúka vyššiu prenosovú účinnosť ako možnosti menších prevodníkov a pomáha profesionálnym jazdcom reagovať na stále sa zvyšujúce rýchlosti.
V minulosti sme sa pohrávali s rýchlosťou prehadzovačky a prešmyku, ale je toho oveľa viac, čo vieme povedať. Radenie teraz vykonáva menší, elegantnejší a ľahší prešmyk Di2 (FD-R9250) a pokročilejšia prehadzovačka SHIMANO SHADOW RD (RD-R9250). Prešmyk sľubuje o 33% menšiu prednú plochu, zníženie hmotnosti na 96 gramov a veľkú kapacitu pre prevodníky 50-55T.
Pohonný systém nie je, samozrejme, kompletný bez sady kľúk. K dispozícii sú dve verzie, verzia s integrovaným meračom výkonu (FC-R9200-P) alebo verzia bez merača výkonu (FC-R9200), samozrejme, s mnohými rôznymi špecifikáciami veľkostí. Obe verzie sú vybavené technológiou HOLLOWTECH II a dodávajú sa buď v prevedení 50-34T, 52-36T, alebo v novej kombinácii prevodníkov 54-40T, v dĺžkach kľúk od 160 do 177,5 mm a s Q-faktorom 148 mm. Verzia s powermetrom používa na prenos údajov technológiu Bluetooth a ANT+. Môže sa pochváliť viac ako 300 hodinami jazdy medzi nabíjaniami a má vylepšenú presnosť tenzometra na 1,5%.
Sada DURA-ACE R9200 je vybavená rovnakou 12-rýchlostnou reťazou, ako je použitá na sérii XTR M9100 spoločnosti Shimano, čo zjednodušuje požiadavky na zásoby pre maloobchodníkov aj jazdcov.
Brzdový systém: najlepšie ovládanie, tichší systém, nenáročný na údržbu
Rýchlosť bez možnosti ovládať ju, nemá veľký význam. O pretekoch sa môže rozhodovať v zákrutách, takže vylepšené brzdenie môže znamenať rozdiel medzi pódiovým umiestnením a sklamaním.
Nové brzdové komponenty Shimano DURA-ACE ponúkajú lepšie vyladené ovládanie prostredníctvom tesnejších, rýchlejších a agresívnejších manévrov, ktoré sa používajú v cestných pretekárskych situáciách. S pridaním technológie SERVO WAVE k brzdovým pákam, prevzatým z MTB a Gravel brzdových systémov Shimano, majú jazdci kratší voľný zdvih a sú schopní získať bezprostrednejšie spojenie medzi brzdovými platničkami a kotúčmi, čo umožňuje lepšiu moduláciu bŕzd, a to má za následok väčšiu rýchlosť prenosu a väčšiu dôveru v technické situácie.
Okrem toho bolo vylepšené zníženie hluku bŕzd pomocou o 10% zväčšeného priestoru pre kotúč a použitím kotúča Shimano RT-MT900. Výsledkom je tichší systém dosiahnutý menšou tepelnou deformáciou kotúča a menšou dočasnou interferenciou medzi platničkou a kotúčom.
Okrem toho sa zlepšila aj údržba bŕzd. Teraz je možné brzdu odvzdušniť bez odstránenia strmeňa (BR-R9270) z rámu vďaka oddelenému odvzdušňovaciemu otvoru a skrutke ventilu. Nový lievik a vložka na odvzdušnenie tiež pomáhajú zlepšiť tento proces.
Systém kolies: aerodynamika, tuhosť jazdy a nižšia hmotnosť
Posledným pilierom vedy o rýchlosti sú kolesá, posledný bod medzi jazdca a výkonom rýchlosti. Spoločnosť Shimano prepracovala svoj rad kolies s vyvážením troch faktorov: zníženie odporu bez obetovania ovládania, tuhosť hnacej sily vďaka novému náboju DIRECT ENGAGEMENT a ľahšia konštrukcia. Tieto zásady tvoria celokrabónové bezdušové a galuskové možnosti, ktoré presahujú dnešné štandardy.
Tri profily výšky ráfika ponúkajú jazdcom rôzne výkonnostné výhody.
Koleso C36 (WH-R9270-C36-TL je zamerané na stúpania a je najľahšou verziou kolies.
C50 (WH-R9270-C50-TL) je univerzálne koleso s vynikajúcou rovnováhou odporu, bočnej a jazdnej tuhosti, obvodu a celkovej hmotnosti a ovládateľnosti.
C60 (WH-R9270-C60-HR-TL) je najviac aerodynamické koleso s vysokou tuhosťou (HR) pre šprinty a vysokorýchlostné preteky. Je zamerané na poskytovanie výhod v oblasti odporu, bočnej tuhosti a tuhosti riadenia.
Zníženie odporu bolo veľkým cieľom a nová C50 v tomto oddelení obzvlášť vyniká. V pretekárskych situáciách prináša zníženie odporu vzduchu o 5,1 W v porovnaní s bezdušovým kolesom DURA-ACE R9100 radu C40-TL a zníženie o 1 W v porovnaní s dušivým kolesom R9100 C60-TU, pričom stále ponúka ďalšie všestranné výhody hmotnosti a ovládateľnosti.
Tuhosť jazdy bola posilnená, aby sa zvýšil pocit priameho šliapania pri akcelerácii. To sa dosiahlo prostredníctvom náboja so systémom DIRECT ENGAGEMENT s použitím dvoch vzájomne prepojených plôch namiesto systému západky a rohatky a výsledkom je 63% nárast medzi novým kolesom R9200 C50-TL a predchádzajúcim kolesom R9100 C40-TL spolu so znížením hmotnosti o 45 g.
Každý gram sa počíta, pokiaľ ide o rotačnú hmotnosť, takže nové kolesá zaznamenali veľké zníženie hmotnosti aj na ráfikoch. Dvojica kolies WH-R9270-C50-TL stratila na hmotnosti 161 g v porovnaní s predchádzajúcimi kolesami WH-R9170-C40-TL.
DURA-ACE R9200: Vytvorená pre tých, ktorí nikdy nerobia kompromisy
Štúdia spoločnosti Shimano vo vede o rýchlosti posunula vývoj cestných bicyklov na úplne novú úroveň. Prepracované radiace páky, brzdové strmene, kolesá, prehadzovačky, prešmyky, kazety a kľuky DURA-ACE plus nové vedenie a batérie Di2 EW-SD300 a kotúče, osky, stredové konzoly a reťaze prevzaté z iných miest v panteóne spoločnosti Shimano poskytujú dostatok dôkazov o tom, že spoločnosť Shimano nenechala kameň na kameni pri honbe za rýchlosťou ďalšej úrovne. Ale neberte nás za slovo. Skúste to sami!
Sadu si môžete prísť pozrieť k nám do predajne CYKLOŠPAK. Tešíme sa na Vašu návštevu! 🙂