Skip to main content

Košík

Close Cart

Zistite, ako bicykel udržať v perfektnom stave do ďalšej servisnej prehliadky.

Keď sa o svoj bicykel budete pekne starať, bude krásne fungovať a na cestách ani v teréne vás nebudú tak často stretávať nečakané problémy. Pripravili sme štyri videá so zrozumiteľným obsahom, v ktorých vám ukážeme základy starostlivosti o bicykel.

Umývanie bicykla

Na bicykli sa pri jazde po ceste alebo v teréne usadzuje prach, špina a celý rad nečistôt. Pravidelnou očistou predĺžite životnosť jednotlivých súčiastok, ochránite lak a zlepšíte celkové jazdné vlastnosti bicykla.


Najskôr si pripravte dve vedierka teplej vody (jedno na bicykel, druhé na pohon), ďalej tvrdú kefu, mäkkú kefu, kužeľovú kefu, odmasťovač na bicykel, umývací prípravok na bicykel, čistý suchý uterák a mazivo na reťaz. Bicykel si môžete dať do stojanu alebo ho oprieť o stenu.
Pohon, rám a kolesá najskôr navlhčite umývacím prípravkom. Na pohon potom použite odmasťovač. Postupujte opatrne. Nenanášajte ho priamo na ložiská. Rám, kolesá a plášte nastriekajte umývacím prípravkom a opäť sa vyhnite všetkým ložiskám.
Bicykel máte namočený. Obe vedierka teraz naplňte teplou vodou tak, aby ste do nich mohli úplne ponoriť pripravené kefy. Pridajte trochu odmasťovača.

Začnite pri pohone. Celý ho vyčistite tvrdou kefou, ktorú budete namáčať v jednom z vedier. Ďalšou možnosťou je použiť umývačku reťaze s odmasťovacím prípravkom vo vnútri.
Potom prejdite k rámu a vidlici. Postupujte zhora nadol. Použite mäkkú kefu, ktorú budete namáčať v druhom vedre vody s odmasťovačom. Plášte umyte tvrdou kefou, kolesá mäkkou. Na náboje použite kužeľovú kefu. Pri umývaní kolies sa vyhnite brzdovému systému, aby nedošlo ku kontaminácii povrchu.

Až budete mať celý bicykel umytý, opláchnite ho ľahkou sprchou z hadice. Nakoniec ho osušte čistým mäkkým uterákom a premažte reťaz.

Vyčistenie a premazanie reťaze
Pravidelným čistením a premazávaním reťaze si zaistíte hladké, tiché a spoľahlivé radenie. Navyše vám potom reťaz aj kazeta dlhšie vydrží.

Oblečte sa do niečoho, čo môžete ušpiniť! A rozhodne používajte len odmasťovače pre bicykle.
Reťaz najrýchlejšie vyčistíte pomocou špeciálneho nástroja, takzvanej umývačky. Do nádržky nalejete odmasťovač, umývačku potom podľa pokynov nasadíte na reťaz a pedále pretočíte dozadu. Kefky vo vnútri sa dostanú k špine usadenej aj v tých najmenších skulinkách.
Reťaz sa dá samozrejme vyčistiť aj bez umývačky. Môžete použiť akúkoľvek kefu, dokonca aj zubnú kefku alebo kefku na nechty. Naneste naň trochu odmasťovača, priložte k reťazi a pretočte pedále dozadu. Nezabudnite vyčistiť obe strany reťaze (hornú aj spodnú).
Reťaz už síce vyzerá čistá, ale ešte ju umyte mydlovou vodou a opláchnite. Tým odstránite zvyšky odmasťovača, aby na reťaz riadne priľnulo nové mazivo.
Vždy používajte mazivo do podmienok, v ktorých jazdíte. Do vlhkého a bahnitého terénu sa hodí mazivo do mokrého prostredia. To je vodeodolné a vydrží dlhšie, ale za sucha na ňom priľne viac prachu a nečistôt. Ak jazdíte v suchších podmienkach, zvoľte mazivo do suchého prostredia. To musíte aplikovať častejšie, ale na reťazi sa zase nelepí toľko nečistôt.
Pri aplikácii maziva si dajte záležať na tom, aby sa dostalo do valčekových ložísk. Keď totiž zostane na vonkajších častiach reťaze, budú na ňom len zachytávať nečistoty. Čo pre vás bude znamenať častejšie čistenie a mazanie reťaze. Kvapnite malú kvapku maziva na každé ložisko a prebytky potom zotrite. To je všetko. Môžete vyraziť.

Nahustenie plášťov
Správny tlak v plášťoch môže výrazne ovplyvniť kvalitu jazdy. Správne nahustené plášte znamenajú vyššiu priľnavosť, lepšie ovládanie bicykla a príjemnejší pocit z jazdy.

Najskôr je potrebné zistiť, na akú hodnotu sa vaše plášte hustia. Odporúčaný tlak je uvedený na každom plášti Bontrager. Nájdete ho na bočnici. Na bicykli môžete mať buď ventilček Schrader, alebo Presta. Budete samozrejme potrebovať aj kompatibilnú pumpu. Pokiaľ máte hustilku len na jeden typ ventilu, môžete si v miestnej cyklopredajni zakúpiť redukciu. Ak máte na ventiloch čiapočky, snímte ich.
Pri ventiloch Schrader môžete s hustením začať hneď. Pri ventiloch Presta musíte najskôr povoliť hlavičku. Dostatočne uvoľnený ventil spoznáte podľa toho, že z neho pri stlačení uniká vzduch. Nasaďte hlavicu pumpy na ventil a zatlačte ju smerom dole, čo najviac to pôjde. Zaistite ju zdvihnutím páčky. S hlavicou trochu zahýbajte. Ventil by sa v nej nemal pohybovať.
Začnite s hustením. Pokiaľ pri pumpovaní počujete unikať vzduch, hlavica nie je na ventile správne zaistená. Znovu ju nasaďte a skúste zase zapumpovať. Pri pumpovaní sledujte tlakomer. Prestať môžete vo chvíli, keď dosiahnete tlak uvedený na bočnej strane plášťa. Uvoľnite hlavicu pumpičky sklopením páčky dole a rýchlym pohybom ju z ventilku odstráňte. Ventil Presta nezabudnite zaskrutkovať. Potom nasaďte čiapočku. A je to. Môžete vyraziť.

Kontrola pred jazdou
Pri rýchlej kontrole stavu kolesa môžete vykonať drobné nastavenia a včas odhaliť menšie závady, ktoré by mohli prerásť v niečo horšie. Jedná sa o súbor jednoduchých a nenáročných úkonov, ktoré ľahko zvládnete pred každou jazdou.

Nepríjemnostiam na ceste aj v teréne sa môžete vyhnúť tým, že bicykel po každom umytí a pred každou jazdou skontrolujete. Aby sme si to uľahčili a jednotlivé kroky si lepšie zapamätali, použijeme takzvanú metódu „M“.

Začíname pri zadnom kolese. Na pumpičke s tlakomerom skontrolujte, či je plášť nahustený na odporúčaný tlak. Rozmedzie hodnôt je uvedené na bočnici. Pokiaľ je tlak príliš nízky, plášť dohustite. Pri bezdušových plášťoch by ste po šiestich mesiacoch mali doplniť tesniaci tmel. Skontrolujte mieru opotrebovania brzdových doštičiek. Roztočením kolesa zistite, či neškrtá o brzdy. Ak škrtá aj napriek tomu, že je v pätkách usadené správne, možno vás ešte čaká nastavenie bŕzd.

Prejdeme k sedlovke a sedlu. Zatlačte na sedlo sprava aj zľava. Skontrolujte, či je upínač sedlovky dostatočne utiahnutý a sedlo ani sedlovka sa nehýbu. Postavte bicykel vedľa seba, zdvihnite zadnú časť do výšky členku a pustite ju na zem. Sústreďte sa na hrkavé alebo iné neobvyklé zvuky. Tie vás môžu upozorniť na uvoľnený alebo opotrebovaný diel. V takom prípade nechajte koleso skontrolovať v servise.

Prejdite ku kľukám. Roztočte oba pedále a opäť sa započúvajte. Pátrate teraz po škrípaní alebo vŕzganí. Potom oba pedále pevne uchopte a zatiahnite za ne do strán. Skontrolujte pedále a stredové zloženie. Nemala by v nich byť žiadna vôľa. Roztočte kľuky dozadu a zase sa započúvajte, či nebudete počuť škrípanie alebo vŕzganie reťaze a radenie. Hlasité vŕzganie reťaze väčšinou znamená, že je potrebné ju premazať. Škrípajúce radenie vás zase môže upozorniť na to, že by ste bicykel mali vziať na prehliadku do servisu.

Presuňte sa k riadidlám. Zdvihnite prednú časť kolesa do výšky členku a pustite ju na zem. Vykonajte kontrolu sluchom rovnako ako pri zadnom kolese. Pátrajte po chrastivých alebo iných neobvyklých zvukoch. Zahýbte s riadidlami a predstavcom, či sú dostatočne utiahnuté. Skontrolujte mieru opotrebovania brzdových doštičiek a nakoniec chod brzdových páčok. Keď ich stlačíte, nemali by sa dotknúť riadidiel.

Posledné na rade je predné koleso. Postupujte rovnako ako u kolesa zadného. Dohustite plášte, u bezdušových doplňte tesniaci tmel, skontrolujte mieru opotrebenia brzdových doštičiek a roztočením kolesa zistite, či neškrtá o brzdy. Ak škrtá aj napriek tomu, že je v pätkách usadené správne, možno vás ešte čaká nastavenie bŕzd.

Leave a Reply